Selamat menyambut bulan Ramadhan kepada semua
Sekarang, wall di facebook mula dipenuhi ucapan menyambut bulan Ramadhan, doa-doa, perkongsian mengenai Ramadhan dan juga pelbagai benda yang berkaitan ramdhan. Di henpon, ada jugak yang hantar ucapan sempena ramadhan ni. Tapi tak banyak la. Tak macam zaman tengah hot mula-mula pakai henfon dulu hehe.
Di Twitter pulak orang mula berkongsi tips-tips menghadapi bulan puasa; tapi banyak jugak yang tak boleh pakai. Misalnya, mencari kedai makan yang bukak di siang hari.
Okey. Memandangkan aku ada blog, aku juga ingin mengambil kesempatan mencoret sedikit tulisan untuk anda semua cewah. Kalau ilmu hisab aku masih valid,  ini adalah tahun ke-lima aku berpuasa di perantauan. Zaman MRSM dulu tak boleh kira sangat sebab jarak MRSM dengan rumah lebih kurang 10 minit je.  Tapi aku bukan selalu balik pun.
Tapi pada waktu camni, mesti dah ramai yang mula fokus untuk sambutan hari raya. Contoh paling mudah adalah pembuat baju raya dan biskut raya. Kakak aku, sejak bulan empat lagi dah sibuk cari kain untuk buat baju raya. Takut tak sempat katanya. Biasanya waktu macam ni tempahan dah ditutup. Kalau biskut raya waktu tempahan dia panjang skit. Aku ni tak amik kisah sangat, pakai je baju lepas-lepas. Lain la kalau dah kahwin, baju mesti kena tukar tiap-tiap tahun sebab bini yang suruh. Yang tu mengikut pemerhatian aku la.
Dah, lupakan pasal raya. Fokus kepada ramadhan dulu. Ucapan aku pendek je, semoga Ramadhan ini adalah Ramadhan yang terbaik berbanding tahun-tahun sebelumnya. Banyak kan ibadat, jauhkan maksiat. Semoga amalan kita pada bulan penuh rahmat ini diterima oleh Allah SWT. Ingat, ia bukan sekadar berlapar dan dahaga.
Jom kita belajar membaca niat puasa bersama Upin dan Ipin