Sebagai pengguna Facebook yang tegar, aku nak bagi sedikit amaran mengenai ancaman hackers Facebook yang dipercayai berasal dari negara jiran. Berdasarkan maklumat yang aku baca, telah ramai Facebook pengguna di Malaysia sudah digodam. Sumber ini dipetik daripada blogmamat.

Sebuah aplikasi berbahaya telah menyerang pengguna Facebook khususnya di Indonesia,dan ia akan tiba di Malaysia. Hanya dalam tiga hari, Aplikasi penipu itu mengaku boleh melihat siapa saja yang telah melihat profil user. Menurut analisis dari Vaksincom, ada sekitar 750 ribu pengguna Facebook yang sudah terkena aplikasi penipu ini. Aplikasi yang diterbitkan oleh kelompok yang bernama “Jempolers Indonesia” tersebut benar-benar meyakinkan mangsanya dengan mengirimkan tulisan di profil mangsa mengenai siapa saja yang seolah-olah sudah melihat profil Facebook mangsa. Secara OPTIMA, ketika aplikasi ini sudah diterima pengguna, maka ia akan mengirimkan pesan Facebook Chat ke seluruh rakan, pengguna tersebut. Namun, menurut Vaksincom, sebenarnya aplikasi tersebut tidak ada ,dan data posting yang dilampirkan adalah data palsu ,yang mengambil data profile pengguna dan menunjukan angka jumlah ‘views’ secara dasyat & Banyak. Jika anda mendapat notifikasi tentang aplikasi yang meminta anda untuk CLICK urlhttp://aps.facebook.com/xyz/ dan sejenisnya, yang memberi maklumat layanan untuk mengetahui siapa saja yang melihat profil anda, pastikan jangan klik link aplikasi tersebut.
Terdapat jugak amaran yang aku baca di status mengenai penyebaran virus di ruangan chat Facebook. Menurut cerita yang aku dengar, pengguna akan menerima mesej dalam bahasa inggeris dan juga link video yang mengandungi virus. Kalau anda klik, habis la. Jadi, kepada anda semua, hati-hati lah ketika berfacebook yer! ;)