Ada beberapa sebab manusia membuka akaun Facebook. Bagi pelajar university macam aku ni, facebook adalah satu medium yang sangat penting untuk berhubung dengan kawan-kawan lama. Untuk melihat perkembangan terkini kawan-kawan aku. Contohnya, apa yang dia buat sekarang? Dah kahwin ke belum? Saiz perut makin bertambah ke berkurang? Dan beberapa persoalan lagi yang akan muncul apabila kita sudah lama tidak bertemu dengan seseorang.
Kalau nak guna henfon untuk berhubung, macam tak syok sangat terutamanya lelaki. Macam janggal pulak bila seorang lelaki nak bertanya khabar dengan lelaki lain melalui handfon. Haha. Tapi waktu aku sakit hari tu, ramai je yang call dan hantar mesej untuk bertanya khabar. *terharu*
Tapi bagi budak sekolah, facebook adalah medium utama bagi diorang untuk mencari kawan-kawan baru. Kadang-kadang budak sekolah mempunyai kawan sampai beribu-ribu orang. Sebab tu aku terkejut. Tapi logik gak. Kalau setakat nak berhubung dengan kawan-kawan, kat sekolah pun boleh jumpa kan? Hari-hari plak tu. Tapi tak risau ke terutamanya bagi perempuan yang suka add kawan baru secara suka hati.  Mana la tau kalau lelaki yang korang add tu mempunyai niat buruk terhadap korang semua? Sebab tu aku selalu stalk facebook adik aku hehe.
Tapi tu bukan point aku sebenarnya. Sesungguhnya aku menyampah kerana terlalu banyak friend request dari orang yang tak dikenali. Kalau yang dah muda remaja tu ok lagi. Tapi kalau budak sekolah rendah pun ramai yang add, takkan aku nak approve? Kalau makwe cun tu lain kira la tapi aku still reject jugak. Satu lagi mereka yang membuat akaun fb untuk tujuan berpolitik dan add aku semata-mata nak berkempen politik. Sori la brader, aku menyampah tengok perbuatan yang sia-sia camtu. Kenapa?
Kerana aku masih berpegang kepada prinsip iaitu, Facebook hanyalah untuk mereka yang aku kenal dan jugak mereka-mereka yang belajar di tempat sama dengan aku. E.g. UTP, MRSM KT etc. (macam tulis proposal fyp pulak haha). Blogger yang aku kacip pun aku approve jugak. Jadi kalau ada pembaca di sini yang pernah add aku di Facebook tapi aku masih tak approve,  aku mintak maaf banyak-banyak yer. Elele, jangan kecik hati. Apa kata kalau korang klik kat LIKE BUTTON kat sebelah kanan blog ni. Boleh kita berinteraksi di situ huehuehue.