Mata berpinar-pinar menahan ngantuk. Kepala kadang-kadang senget sebelah menahan beban otak yang disangkakan berat. Setiap huruf dan nombor diatas kertas mahupun di skrin laptop seakan menari-nari nakal menghanyutkan fikiran yang mula hilang tujuan. Nota-nota mula berterbangan ditiup angin kipas bekelajuan lima. Lantas jari aku mula bergerak laju menaip apa didalam fikiran dalam keadaan sedar. Sesungguhnya aku hairan melihat manusia yang bersengkang mata untuk menelaah ilmu pelajaran. Kalau aku, ia umpama mencurahkan air kedaun keladi. Otak aku umpama bahan kalis air apabila disirami dengan curahan ilmu pelajaran. Susah nak melekat, basah pun jauh sekali. Aku lebih rela tidur dan bangun awal pagi untuk belajar. Itupun jika mampu menahan nafsu tidur yang membaluti tubuh ketika terjaga. Kadang menyesal jugak tidak menggunakan kelapangan dengan sepenuhnya. Memang betul aku terpedaya. Benarlah kata pujangga, " Manusia mudah terpedaya dengan nikmat sihat dan kelapangan." Tapi apakan daya, tuntutan mata tidak dapat ditahan. Jadi aku ucapkan selamat malam.