Awang menghirup teh sambil memandang ke arah skrin putih yang dipancarkan perlawanan bola sepak antara Malaysia dan Taiwan. Sesekali Awang memandang kebelakang. ‘Wah, ramai jugak orang yang datang tengok malam ni. Tadi takda orang,’ Awang bermonolog sendirian.
Awang memandang meja sebelah kanan. Ada dua-tiga orang lelaki memakai baju Malaysia bersama seorang makwe berbaju ketat. Tapi Awang tidak hilang fokus. Beliau terus memberi tumpuan terhadap perlawanan di depan skrin. Sekarang, Malaysia mendahului 2-0. Awang tersenyum sorang-sorang.
Nampak gaya, macam ada can nak baham Singapore lepas ni..’ getus Awang dalam hati.
Tiba-tiba Taiwan menjaringkan gol. Awang mula panas punggung. Teh yang diminum tadi mula terasa kelat. Tangan mula seram-seram sejuk. Tangan mula terketarketar. ‘ Bengong punyer defender,’ beliau mencarut sopan dalam hati. Tiba-tiba beliau terdengar satu perbualan menarik di meja sebelah.
Kalau Malaysia menang lawan Taiwan malam ni, diorang akan lawan team Arab plak,” kata seorang lelaki kepada kawan-kawannya dengan nada penuh yakin dan karisma. Kawan-kawan yang lain mengangguk tanda setuju dengan mulut terlopong. Kagum barangkali.
Awang tersenyum sambil gelak setan dalam hati. ‘ Kah kah kah! Nak cerita pasal bola tapi tak tahu pasal bola Malaysia. Mesti budak-budak EPL ni, Kah3,’ Awang membebel dalam hati.
Notalutut : Selepas perlawanan di atas, Malaysia bermain sekali lagi menentang Taiwan dan menang secara agregat berdasarkan kelebihan gol di tempat lawan. Selepas ini Malaysia dijangka bertemu Singapore iaitu malam ini, dan bukan negara arab hahaha.. Aauummm!