Editorial kartun tentang Hartal dari majalah Kenchana keluaran 1 November 1947 
Hari ni 20 Oktober 2011. 64 tahun dahulu, telah berlaku satu mogok besar-besaran oleh penduduk Tanah Melayu yang terdiri daripada orang Melayu, Cina dan India bagi membantah penubuhan Perlembagaan Persekutuan. Gerakan ini diketuai oleh AMCJA-PUTERA, iaitu gabungan parti dan persatuan berbilang kaum, yang juga bertujuan untuk meminta kemerdekaan daripada pihak British dan juga mencadangkan Perlembagaan Rakyat untuk diguna pakai oleh Tanah Melayu.

Dibawah ini aku sertakan satu dokumentari yang menceritakan perjalanan Hartal yang berlaku di Malaysia. Video ini mengupas perjuangan golongan berhaluan kiri iaitu anti-penjajah yang berjaya menyatupadukan seluruh penduduk Tanah Melayu tanpa mengenal erti kaum dan agama. Diakhir video ini, anda akan melihat perbandingan antara Pelembagaan Persekutuan yang dicadangkan oleh British dengan persetujuan UMNO dan juga Perlembagaan Rakyat yang dicadangkan oleh rakyat Tanah Melayu sendiri. Dan situ, anda akan dapat menilai, yang mana satu lebih baik untuk kita.

Tapi agak sedih. Kerana takut dengan kebangkitan penduduk Tanah Melayu, British telah mengisytiharkan darurat pada 1948 dengan alasan untuk membanteras pergerakan komunis. Hampir 30ribu ditangkap, dipenjara dan ada juga yang dibuang negeri semata-mata untuk membanteras komunis. Sepuluh ribu daripada jumlah tadi adalah Melayu.

Dan aku yakin, selepas menonton dokumentari ini anda akan sedar bahawa buku-buku teks sejarah yang kita belajar dulu memang banyak terpesong. Kita hanya dikaburkan dengan fakta bahawa hanyalah UMNO yang memperjuangkan kemerdekaan negara, bukan orang lain. Kecewa betul aku dengan buku Sejarah. Yang lain-lain, anda tontonlah sendiri.

Fakta lain, Hartal berlaku selepas sehari ayah aku dilahirkan =D