Tujuh tahun lepas, pada waktu macam ni, dalam situasi yang adik aku sedang hadapi sekarang, aku hanya duduk mengadap televisyen lapuk kat rumah. Sesekali belek-belek buku rujukan. Lepas tu telefon kawan-kawan, kot-kot ada soalan spot. Walaupun keesokan harinya bermulanya Penilaian Menengah Rendah (PMR), aku tetap cool menonton tv. Dan ketika peperiksaan, aku jugak cool termenung dan merenung kertas. Sesekali menconteng apa yang aku rasa betul di fikiran. Kadang-kadang mengerling Hamdi di sebelah yang kusyuk menulis. Berpeluh jugak aku dalam tu. Waktu tu baru kenal erti penyesalan.

Tapi tu cerita dulu. Tadi aku sempat kol adik aku dan dia tengah study. Bagus, tak ikut jejak abang dia yang malas. Esok, PMR akan bermula dan adik bongsu aku merupakan harapan terakhir keluarga untuk mendapat semua A. Dalam keluarga aku sebellum tak pernah ada lagi yang dapat skor semua A. Rekod sebelum ni pun aku yang pegang keh3.

Buat Nur Hazirah, buat yang terbaik esok. Kalau dapat keputusan cemerlang mintak je apa-apa pun. Insyaallah dapatnya. Tapi dengan syarat mintak yang murah-murah la hehehe. All the best!