Salam
Selepas hampir lapan bulan aku berada disini, aku rasa aku semakin dapat menguasai ilmu memasak tapi masak yang biasa-biasa la. Kalau yang pelik-pelik tu, aku memang tak reti. Untuk pertama kalinya di blog ini, aku nak share cara-cara membuat lempeng yang aku pelajari dari salah sorang staff AMD iaitu Kak Minah.
Aku rasa ni antara masakan paling mudah yang dapat aku sediakan untuk sarapan pagi. Mula-mula masukkan tepung gandum ke dalam mangkuk. Masukkan dua biji telur dan kacau. Nak masukkan tiga biji pun boleh sebenarnya. Lepas tu, masukkan sedikit garam, gula dan susu pekat manis. Eh, jangan lupa masukkan air tau. Sukatan air tu, ikut suka hati ye. Jangan terlampau pekat dan jangan terlampau cair. Lepas tu, kacau hingga sebati. Memandangkan aku makan lempeng ni tanpa dicicah dengan benda lain, jadi aku masukkan gula lebih sedikit untuk menambahkan rasa manis.
Lepas tu, panaskan kuali bulat, yang leper tu (aku tak tau nama apa). Masukkan sedikit minyak dan ratakan ke seluruh permukaan kuali. Then, masak lah sendiri. Dan hasilnya….
Hangus skit tapi sedap :P
p/s: Kalau kat rumah, mak aku letak air kelapa muda dan kelapa parut.