Chowrasata Market atau nama melayunya, Pasar Chowrasta merupakan salah satu tempat kat Penang yang anda wajib pergi. Terletak di Georgetown, nama Chowrasta merupakan bahasa Urdu yang bermaksud "Diantara empat persimpangan jalan" iaitu Penang Road, Jalan Chowrasta, Jalan Kuala Kangsar dan Lebuh Tamil.


Semalam, selepas sekian lama menyimpan niat ke sana, akhirnya sampai jugak aku di Chowrasta Market. Daripada pemerhatian aku, Chowrasta Market tidak ubah seperti Pasar Payang di Terengganu tapi yang membezakan adalah barang-barang yang dijual. Jika Terengganu kaya dengan barang-barang kraftangan dan keropok, disini dipenuhi dengan jeruk dan asam. Terdapat juga kedai cendol dan kedai menjual buah berangan di luar pasar.

~Pelbagai barangan dijual disini~

~banyak giler jeruk yang murah kat sini. Dalam gambar ni nampak sikit je kan~
~Cendol pulut kat sini murah je, RM1.80. Agak ramai yang beratur membeli cendol kat sini dan rasanya sangat BEST!~
Di bahagian atasnya terdapat banyak kedai menjual baju, kasut dan beberapa keperluan lain. Perkara paling menarik kat sini adalah terdapatnya tiga buah kedai yang menjual buku terpakai. Memang banyak buku yang terdapat dalam ni. Terdapat banyak buku disini, daripada buku sastera, engineering, agama dan macam-macam lagi. Aku sempat membeli sebiji buku Harry Potter untuk adik aku manakala Alif yang turut serta membeli buku Syair Siti Zubaidah (entah pape dia ni).

~syurga pecinta buku yang inginkan buku yang murah~

~buku panduan Nokia 3310 pun ade haha~

So, selain Rope Walk yang aku ceritakan sebelum ni, Chowrasta Market merupakan salah satu tempat yang anda patut pergi semasa di Penang. Jejom!!