Sejak beberapa hari lepas, hujan turun agak lebat di Penang. Maka terpaksalah aku meredah hujan untuk ke tempat kerja dengan menaiki motorsikal. Nasib baik ada full set baju hujan. Jadi, tak basah sangat lah aku bila sampai ke tempat kerja.
Hari ni aku agak cuai ketika membuat kerja yang diberikan oleh Kak Ain. Aku langsung terlupa untuk menekan button save ketika membuat kerja yang diberikannya kepada aku. Ketika waktu balik tinggal lagi setengah jam, tiba-tiba software yang digunakan tertutup dengan sendiri disebabkan satu problem. Maka hilanglah segala data-data yang telah aku buat. Nasib bak aku ada copy data ke tempat lain. Akibatnya, aku didenda menyiapkan kerja sampai pukul 6. Tapi aku tetap happy macam biasa.
Selepas siap kerja, aku pulang ke rumah dengan pelbagai plan bermain-main didalam kepala. Nak kemas biliklah, nak hantar email kat exam unit lah(actually aku tak dapat lagi result exam sem lepas), nak update blog dan juga nak masak. So sebelum sampai ke rumah, aku sempat membeli telur dan bawang di kedai kat bawah blok aku. Selepas selesai aku menaiki lif untuk ke rumah. Sampai di rumah, aku mendapat satu berita yang mengejutkan.
“Yau, rumah kita kena pecah masuk. Laptop kau dan Muzek kena curik. Kamera digital aku pun kena”, kata Alif. Ayat last tu macam dengar tak dengar je. Tiba-tiba beberapa rangkap lagu sedih bermain dalam kepala. Aku blur sekejap. Din datang menghampiriku dan meminta aku bertenang. Aku jadi bingung sekejap.
Ya, aku memang pasrah dengan apa yang berlaku. Tapi agak sedih mengenangkan bukannya senang aku nak mendapatkan laptop ni dulu. Tambah lagi dengan kehilangan koleksi gambar sejak foundation yang sukar dicari ganti. Aku tak tau nak kata apa lagi. Benda sudah jadi dan aku pasrah. Mungkin ini satu petanda dari yang maha Esa untuk hambanya yang lalai =(


p/s: Catatan ini ditulis diatas kertas pada malam kejadian selepas kepulangan polis yang membuat pemeriksaan. Kepada kawan-kawan, thanx for your support. Kepada yang menghantar mesej tapi tak mendapat reply, minta maaf sangat-sangat sebab tiada mood untuk mereply. Kepada mereka yang terasa dengan badmood aku hari ni, sori sangat-sangat yer. Dan buat family di kampong, Insyaallah esok Iwang balik umoh =)