Hari Raya Pertama
  • Macam biasa, hari pertama aku akan berkumpul bersama keluarga di Telaga Daing iaitu di rumah makcik aku. Biasanya keluarga sebelah mak aku akan berkumpul di sini la. Tapi waktu ni aku rasa lain macam, macam tak da mood sangat nak beraya. Nak lepak-lepak dengan sepupu pun rasa tak larat. Lepas menghabiskan satu bekas kerepek pisang dan sepinggan nasi minyak, aku pulang ke rumah. Nak amik gambar ramai-ramai pun aku lupa >_<
  • Kutipan duit raya hari pertama hampir mencecah RM100. Keh keh keh. Tapi feel dia tak macam waktu budak-budak dulu. Kalau dulu orang bagi seringgit dua je tapi bila kumpul banyak-banyak, dapat ratus-ratus jugak la. Time nak kira duit raya paling best sebab waktu ni la boleh menunjuk-nunjuk kat adik-beradik kalau duit raya kita terlebih seringgit-dua daripada orang lain. Tapi sekarang, tak ramai yg bagi tapi dapat dalam jumlah yang banyak. Sebab dah besar kan.
  • Ramai saudara-mara yang terkejut tengok aku bertongkat. Ramai yang tak tahu aku eksiden sebab sengaja dirahsiakan hehe
  • Bila aku cakap aku belajar kat UTP, ada anak sepupu menyampuk,” Oh, sama dengan Maria Elena.” (=_=)”
  • Kalau la pemimpin kita ni berjiwa rakyat, diorang takkan buat majlis rumah terbuka pada hari raya pertama. Diorang tak pikir ke yang pekerja-pekerja diorang pun nak beraya dengan family di hari raya pertama. Lain la kalau diorang masak sendiri lauk-pauk tu semua, cuci pinggan mangkuk sendiri dan bla3. Tak faham jiwa rakyat langsung.

Hari Raya Kedua
  • Duk termenung kat beranda rumah. Aku demam =(
  • Nasib baik dua-dua anak saudara baru sampai hari tu. Terubat kerinduan ecece

Hari Raya Ketiga
  • Pagi-pagi lagi aku ke Seberang Takir iaitu ke kedai nenek aku. Memang dah jadi rutin untuk aku ke sana untuk membantu cuci pinggan mangkuk dan cawan di sana. Tapi tahun ni aku tak buat pape. Hanya datang makan nasi lemak, roti bakar dan minum air teh. hehe
  • Demam masih belum kebah =(
  • Enam orang makwe yang aku kenal kat SIF datang beraya. Segar skit badan kah3
  • Lepas waktu Asar, member-member dari UTP datang tapi 3 orang je iaitu Amin, Jahar dan Ameer. Lepas bergosip dua tiga isu-isu panas dan tak panas, diorang pun pulang . Pada waktu yang sama, Addin pun sampai. Addin ni kawan yang aku kenal kat SIF dulu.
  • Akhirnya, aku ikut Addin untuk beraya ke rumah Hadi dan Firdaus. Sepatutnya budak dua orang ni terharu dengan aku, dah la demam tapi sanggup datang beraya ke rumah diorang. Diorang ni dah la sihat tapi tak datang pun umah aku. Cett. Tapi bila berkumpul dengan member-member lama ni, perangai lama pun akan kembali. Tak matured langsung haha

Hari Raya Keempat
  • Malas nak cerita. Tak ada apa yang menarik kecuali pergi ke hospital.

Hari Raya Kelima
  • 14 jam perjalanan untuk pulang ke UTP. Letih giler. Nak cerita pun letih. Nasib baik sempat mengalas perut dengan dua pinggan setengah nasi kat rumah Migho. Tapi satu je yang dapat aku simpulkan, jangan kahwin dengan orang Kelantan kerana jalan jem giler time raya ni. Sekian.


notakaki: SIF merujuk kepada Sekolah Ibrahim Fikri
Luahan hati: Aku tengah menyampah dengan sorang mat motor besar dan seorang ustaz.