Sedang berlari tersentuh api 
Hampir aku jatuh ke dada bumi 
Kau takkan mengerti yang ku alami 
Separuh zaman aku mengira oh duri-duri 

Ingin meneroka pintu asmara 
Mahu memahami segala duka 
Lukisan yang putih sesuci warnanya 
Seperti arca yang dicari makna 
Tidak, tidak sama 

(Chorus) 
Hari yang berganti kemana sisa-sisa 
Putih bertaburan persis kemboja 
Semakin hampiri semakin rasa sunyi 
Mengajar aku mengenali diri 

Jangan biarkan aku hilang dari matamu 
Demi rindu, demi cinta 
Oh asmara 

Tidak mahu keliru lagi 
Tidakkan terusik bisa yang bisa 
Walaupun tersisih di hujung waktu 
Walaupun dibuang jurang yang dalam 
Tidakkan sama 

(Chorus) 

Ingin meneroka pintu asmara 
Tajam duri-duri masihkah berbisa 
Di dalam asmara

Bumiputra Rockers ataupun lebih dikenali sebagai BPR merupakan antara band lagenda di negara ini. Aku sendiri pernah menyaksikan persembahan vokalis BPR ini ketika sedang lepak di Kompleks Bukit Jambul sewaktu berpraktikal di Penang beberapa bulan yang lalu. Dan persembahannya sangat mengagumkan.
Lagu Duri dan Asmara merupakan lagu yang kurang popular tapi amat best bagi aku. Lagu ini diperkenalkan oleh Deli kepada aku beberapa minggu yang lalu. Kepada pembaca yang nak dengar lagu ni boleh lah mendownload sendiri tapi aku tak jumpa link download. Kalau nak, boleh lah tinggalklan email di ruangan komen dibawah. Terima kasih!