Sedang aku kusyuk scroll timeline Twitter, aku terperasan sesuatu. Ada orang tulis, ‘Salam 25 Ramadhan’. Terkejut jugak sebenarnya. Pejam celik pejam celik, makan kurma makan kurma, dah hampir ke penghujung rupanya Ramadhan kali.

Aku cuba renung balik, apa perubahan yang aku buat untuk kali ini. Kalau dibandingkan dengan tahun lepas, memang Ramadhan tahun ni agak menggembirakan sikit. Yela, tahun lepas dah la bertongkat. Bukak puasa sorang-sorang dalam bilik. Syahdu bro, kadang-kadang basah sikit kelopak mata.

Tapi kalau untuk tengok peningkatan dari amal ibadat, macam takda apa-apa pun. Memang aku makin rajin pergi surau. Tu pun sebab boleh berbuka free kat sana. Kalau tak, memang kat bilik je lah jawabnya.

Dan Ramadhan kali ni, aku rasa rezeki aku sangat murah. Hampir setiap hari aku dapat berbuka puasa secara percuma, kadang-kadang ada orang belanja, dan ada beberapa lagi yang aku taknak cerita. Rezeki keluarga dan kawan-kawan barangkali. Aku segan nak cerita, takut jadi riak hik3 

Untuk raya tahun ni, aku tak beli apa-apa pun. Baju Melayu pun aku recycle yang tahun lepas. Dan baju tahun lepas pun aku recycle yang dua tahun lepas. Nampak tak kat situ? Recycleception. Untung jugak jadi lelaki ni, tak payah fikir sangat pasal nak pakai baju apa. Bukan ada orang peduli pun. Tak macam perempuan, dua tiga bulan sebelum puasa dah sibuk tempah baju. Dah la berpasang-pasang. Tak termasuk baju dan seluar lagi. Kadang-kadang aku terfikir jugak, diorang tak risau ke yang saiz badan mereka akan berubah lepas ni? O_o

Untuk baju yang lain, aku tak beli jugak. Harap-harap bila sampai rumah nanti, abang dan kakak aku akan hulur baju baru sehelai dua. Aku bukan malas, bukan kedekut, tapi memang tak reti nak beli baju-baju ni. Lagi pun susah sket nak pergi shopping baju sekarang. Kalau ada isteri lain cerita la. Mesti tiap-tiap tahun kena pakai baju warna sedondon. Dan duit sang suami mengair laju seperti coklat dicurahkan ke ladang gandum. Hurm

Insyaallah esok, aku akan bertolak pulang ke kampung dengan menaiki bas Kesatuan. Doakan perjalanan aku dan penumpang yang lain selamat yer.

Balik kampung!! Wo wo wo balik kampung!