Bukan Sekadar Cakar Ayam
Hanya ingin meneruskan kehidupan yang kuchalana....

Apabila usia menjangkau usia 26 tahun,antara perkara yang aku tak suka adalah "kredit expired". Kenapa? Sebelum ni aku menggunakan pakej Celcom University of X atau UPax. Yang seronoknya pasal plan ni, kredit takkan expired sampai usia kita menjangkau umur 26 tahun.

Dan keseronokan itu telah berakhir pada Januari yang lepas. Selepas bosan dengan kredit asyik expired, selalu kena topup, akhirnya aku mula berfikir untuk menggunakan postpaid plan atau bahasa lainnya, guna bil.

Selepas beberapa bulan membuat survey pasal plan-plan yang ditawarkan pelbagai syarikat Telco, tiba-tiba semalam aku terbaca pasal plan terbaru Celcom yang sangat murah. RM38 setiap bulan dengan 3GB data tanpa kontrak. Terus aku pergi ke Celcom Centre di Kuantan pagi tadi.



Seperti apa yang anda dapat baca, plan murah ini menawarkan data 3GB dengan harga RM38. Dan jika data sudah habis, boleh tambah lagi dengan harga RM3 untuk 100MB, RM15/GB atau RM50/5GB. Jika data yang digunakan tidak habis, baki data boleh dibawa kebulan yang seterusnya dengan syarat bakinya haruslah 3GB kebawah.

Syarat lain, kalau anda masih menggunakan prepaid atau dari telco lain seperti Digi atau Maxis, boleh kekalkan nombor lama. Kalau sudah guna postpaid dari Celcom, kena ambik nombor baru.

Memandangkan promosi ini hanya untuk 6 bulan, aku cadangkan mereka yang berminat harus lah segera pergi ke Celcom Centre yang terdekat. Jangan lambat kerana selepas 6 bulan, pakej yang ditawarkan hanyalah 2GB dengan harga yang sama.

Untuk info, boleh pergi ke web CELCOM ini.

Terima kasih kepada makwe Celcom tadi yang sudi menjawab pelbagai pertanyaan aku. Peace.
Sambung Bacaan

Cerita Seram Balok Dan Sg Karang

Posted In: , . By Hazwan Arif

Sambungan daripada entri sebelum ni. Takde plan pun nak sambung. Ok macam ni.

Selepas stel menulis entri pasal pontianak dan babi tu, aku membelek-belek timeline facebook untuk melihat perkembangan semasa. Betul sekarang berita lebih pantas di facebook daripada di suratkhabar. Tapi perlu hati-hati, sebab lebih ramai yang kaki kencing di facebook ni.

Kemudian, aku ternampak salah seorang rakan berkongsi satu video tentang interview seorang ustaz bersama jin. Dan akhirnya, jin itu membocorkan rahsia tentang rancangan Iblis yang dalam persiapan untuk menyambut kedatangan Dajjal. Dia jugak ada sebut pasal Iluminati. Seram siot.

Boleh klik link INI kalau nak tengok.

Kemudian, aku dapat satu Whatsapp dari seorang kawan sekerja, Zack. Dia mintak tolong ambilkan dia kat Terminal Sentral Kuantan dekat Indera Mahkota. Berat hati sebenarnya nak keluar sebab dah mula rasa seram bila tengok video tu. Tapi kawan punya pasal, aku pergi lah ambik. Waktu tu dah pukul 2.30 pagi.

Laju betul aku bawak waktu tu. Sampai di Terminal Sentral, kawan aku ni terus masuk kedalam kereta. Waktu tu aku dah pasang ayat Quran siap-siap dalam kereta. Apa lagi, memang gelak lah dia.

Dalam perjalanan menghantar dia pulang di Balok Baru, tiba-tiba perut rasa lapar.

"Nak makan tak? Aku lapar lah." - aku tanya.

"Boleh jugak. Jom.."

Aku singgah di Afiz Corner. Waktu tu ramai jugak orang sebab ada game Champions League antara Atletico Madrid dan Real Madrid. Lepas order maggi goreng bersama teh o limau panas, tiba-tiba ternampak seorang kawan bersama hosmet beliau. Aku pun ajak lah duduk sekali.

"Tak kerja ke esok?" - Zack tanya

"Kerja. Aku kerja pukul 8 pagi esok.."

"Dahtu, rajin pulak tengok bola awal pagi ni.."

Akhirnya, terbongkar satu cerita. Kawan aku yang baru sampai ni sebenarnya dari bandar. Bila sampai kat rumah sewa yang berdekatan kubur Sg Karang Darat tu, tiba-tiba alarm kereta jiran rumah berbunyi. Mengikut katanya, alarm tu berbunyi kerana ada sesuatu dalam kereta. Dan salah seorang daripada mereka pun nampak benda tu.

Ni bukan kes pertama. Sebelum kawan aku dan hosmet dia pun pernah kena ganggu. Yang terbaru yang aku ingat, ada kelibat lelaki tua duduk keseorangan di luar kawasan kubur. Pehh seram. Dah lah aku selalu jugak lalu jalan tu.


Sambung Bacaan

Kat tempat kerja, aku ada seorang kawan. Agak rapat. Dia ni spesis rare sikit. Selalu terlibat dengan kejadian-kejadian mistik tanpa kerelaan diri. Hari tu dia cerita satu perkara yang agak menyeramkan.

Macam ni. Antara rumah aku ke tempat kerja iaitu di Gebeng, aku harus melalui jalan yang dipanggil Jalan Bypass Kuantan. Jalan ini merupakan jalan pintas untuk mengelakkan kesesakan di Balok yang kini menjadi laluan utama ke Gebeng.

Sebelum sampai ke jalan Gebeng, akan ada satu flyover yang akan menghubungkan pengguna jalan untuk ke Tol Jabor. Cerita kawan aku ni, waktu tu hujan renyai-renyai. Seperti biasa selepas habis syif petang iaitu pukul 11 malam, dia akan bergerak pulang ke rumah dengan melalui jalan Bypass ni.

Memandangkan waktu tu hujan, kawan aku ni terpaksa memperlahankan kelajuan motorsikal yang dia bawa. Sampai bawah flyover, dia rasa lain macam. Kepalanya seakan dipaksa untuk menoleh kearah kanan.

Akhirnya dia menoleh. Berderau darah dia bila melihat seorang perempuan berambut panjang berbaju putih sedang berdiri ditepi jalan bersama anaknya. Kawan aku pun memecut motor laju-laju untuk pulang kerumah. Hasilnya, dia demam selama seminggu. Demam terkejut mungkin.

Tambahnya lagi, ada dua tiga orang lagi staff tempat aku kerja yang dah jumpa pontianak tu.

Pehh, berdebar jugak hati sebab tu la jalan yang aku selalu guna untuk pergi kerja ketika siang atau pun malam. Setiap kali lalu jalan tu, aku memang bawak laju-laju.

******

Habis waktu kerja tadi, pukul 11 malam, aku bergerak ke locker room untuk menyimpan PPE. Tiba-tiba sorang lagi kawan lain datang menegur. Dia pun selalu menggunakan jalan yang sama pada waktu malam dengan menggunakan motorsikal.

"Weh, dah dua malam aku jumpa Shikin kat jalan Bypass tu. Risau jugak aku ni" - kata kawan aku ni. Tengok muka dia je aku dah rasa lain macam.

"Shikin? Shikin mana ni?" - aku terbayangkan Shikin tu adalah nama samaran bagi pontianak kat jalan Bypass tu.

"Alaaa, Shikin laa.."

"Yela, Shikin mana?"

"Shikinzir.."

"Babiiiii!! Kahkahkah.."- bodoh member aku ni sorang. Aku dah berdebar dah tadi. Kahkahkah.

Tapi memang betul pun. Babi makin banyak atas jalan sekarang kerana habitat babi sekarang dah dikacau oleh manusia-manusia yang perangai teruk macam babi. Bukit-bukit dah digondol. Naik motor waktu malam pun risau.

Okey, sekian.
Sambung Bacaan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...