Selsema Babi

Salam...
Selepas pelbagai bencana alam dan krisis ekonomi yg teruk, dunia ini sekali lg diuji dgn kehadiran wabak selsema babi. Selsema Babi yang diberikan kod H1N1 antara wabak berbahaya selepas dunia dilanda wabak selsema burung (H5N1) yang menyebabkan banyak kematian. Sekarang wabak ini menular mula menular ke negara kita.

Selsema Babi, merupakan satu penyakit respiratori (sistem pernafasan) yg selalu ditemui dlm kawanan babi, disebabkan oleh virus influenza jenis A (H1N1) yang telah mengalami mutasi dan menghasilkan strain baru. Selsema ini yg selalunya berlegar dlm spesis babi sahaja, dilihat mula menjangkiti manusia dan mula dikesan dalam manusia sejak 1988. Simptom utama penyakit ini ialah selsema atau hidung berair, sesuai dengan namanya, selsema atau flu. Antara simptom lain seperti demam, batuk, loya-loya, sakit tekak dan cirit birit.


Sebenarnya, aku mula terasa simpton2 yg disebutkan td,seperti batuk, selsema dan sakit tekak. Ni yg buat aku bimbang ni. Sejak semalam, badan aku mula rasa lain mcm. Tp aku try utk pikir positif. Mungkin disebabkan mslh jerebu kot sbb time aku men bola kat padang stiap ptang, mmg berjerebu pun. Aku nk gi cek kat klinik tp malas la. Ramai giler orng kt sana. Mlm nnti kot aku pergi sane.Mintak2 aku dijauhkan dr penyaklit ini.Amin

Hmm..aku dh ngantuk ni.Bye

Comments

iera wanie said…
like u said t0 me..
huhu..
p la klinik..tau pun mls..
tp rsu gak..
at least kalo kte kene pon..
jgn la smpi kte bwk penyakit kat kwn2 kte..
pegi jela cek kot..aku pon rase nk p cek jek..
jge diri~
Hazwan said…
aku rase dh bjangkit dgn ko..
huhu..
yela2..
aku gi la klinik lpas ni..
irsyad said…
parok nih..kene kuarantin mu kkg..
penaberkala said…
gi cek nuh..
jgn jadi suspek sudoh la
Unknown said…
g check yau,tipu r cket2 simptom tu bia mg kena kuarantin..
cukup 200 org kna kuarantin leh utp cuti..
gi lalu klinik.. doktor pesan doh kang.. kan jangkit pulok...

Popular Posts