Cinta Itu Buta

Pagi td, sdng aku tgh berym dgn orng, tb2 dtng sorng member aku ni yg tgh mabuk bercinta. Dia pun tnya aku, knp cinta itu dikatakan buta? Haha. Lawak la plak rasenye bila orng tnya cmtu. Aku pun tanpa fikir panjang pun jawab la, cinta itu dikatakan buta bila seseorng itu melihat pasangan dia adalah segalanya dan paling sempurna. Kekasihnya adalah segala-galanya. Ok tak jwpan aku??Hehe

Hurm, bila difikirkan balik bnyak sbb sbnrnya bila cinta itu dikatakan buta. Antaranya, buta mata. Contonya, bila pasangan buta yg berkahwin, tntu tak dpt bg mereka utk mnggambarkan rupa fizikal pasangan mereka. Tp yg menariknya, kadang kala pasangan ini memiliki cinta yang lebih kukuh berbanding manusia normal. Kan??

Tp ada jgk yg sanggup buta krn cinta seperti Kassim Selamat dlm citer Ibu Mertuaku yg sanggup membutakan mata krn kecewa dgn bekas isterinya. Bg aku, ini dipanggil buta akal namanya. Perempuan lain kan ramai lagi. Huhu. Kdng2, ade jgk yg buta cinta krn harta. Kita mesti biasa tgk dlm tv citer2 pasal pompuan muda yg kawen dgn lelaki yg layak dipanggil datuk oleh mereka. Bila ditanya, jawapan yg biase didengar ialah kami kawin krn cinta, bkn harta.Haha, gelepor aku suke..

Tp krn cinta, ada jugak yg jadi buta agama. Yg ni mmg teruk. Contoh nye, ada yg sanggup bunuh diri bila putus cinta. Kononnya tak dpt hidup tanpa kekasih hati. Hoho, bluekk..! Ada jgk yg bila bcinta, sanggup berikan apa saje kpd kekasih trutama kaum permpuan. Ada yg sanggup memberi percuma kehormatan diri kpd kekasih semata-mata utk membuktikan cinta agung dan sejati mereka. Bodoh!!

Yg teruk lagi dan yg paling buta adalah bercinta dgn kaum sejenis. Huii, geli aku tgk. Yg ni mmg buta semua bnda; buta mata,buta hati, buta la ape2 pun. Tuhan dh ciptakan manusia ini utk berpasangan dgn berlainan jantina, Tp yg sama jgk yg dia cari.

Tp ape2 pun, bila brcinta kita menjadi lupa…Kita sering lupa untuk menyintaiNya.. Kita sering menyanyangi antara satu sama lain tapi kadangkala kita terlupa menyintai Pencipta kita.. Mungkin kita telah dibutakan dengan cinta-cinta yang lain??
Bak kata Nabil, Lu pikirlaa sdiri...

Salam…

Comments

Anonymous said…
cta 2 x buta..tp mnusia yg mbutakannya.....
Anonymous said…
sebelum dibutakn baik membuta kn...hahaha...tp cnta, cnta gak..mmber jgn luper..cnta y suci lahir dari hati y nurani...hehehe..
Hazwan said…
yelah2..
tp ni sape ek??
pemalu sangat ke??
huhuu
Orked! said…
"Ada yg sanggup memberi percuma kehormatan diri kpd kekasih semata-mata utk membuktikan cinta agung dan sejati mereka"

hakikatnya..

"Ada yg sanggup memberi percuma kehormatan diri kpd kekasih kerana tidak dapat mengawal NAFSU"
iera wanie said…
ermm..
aku pun tak tau np org salu ckp cinta tu buta..
hehe..
ko da pon menjelaskan..
penjelasan yg bgs..

"Don't let someone become your everything, because when they're gone you have nothing!"
Ilyana Fauzy said…
Topik yg menarik to out it in my blog. Mintak kebenaran nk tulis jugak one day nnt :)
Unknown said…
kaw2 yau..nk tau sape g tny mg psl cinta tuh..
Hazwan said…
The Exquisite Instigator~boleh2..:)

Wan Pai~kwn kite la...xkn xtau.haha
Q. M. said…
weit..
asal entri 2-3 ari ni
asek sal chenta je??
mu da jatoh chenta ke yaw??
haha..

soalan cepumas ak kasi

ouh,chenta!
Hazwan said…
haha..
ok2..
aku stop citer pasal cinta...
Unknown said…
sape yau sape???
dopleh nk agok sape tny mg neh..
Cinta itu Buta??
Cinta tidak buta sebab xdikurniakan nyawa dan penglihatan yang menjadi sabab musabab untuk membutakannya. Tp manusia yang buta yang membutakan cinta.. Justeru wujudlah 'istilah cinta itu buta'(belitnye ayat ni)..

Sesungguhnya cinta kerana Allah bukan kerana sesuatu yang lain sahaja yang ada dalam hidup ini. Hidup ini adalah hidup yang penuh dengan pelbagai kepentingan diri dan pelbagai perkara yang disukai oleh hawa nafsu. Jadi, cinta kerana Allah dalam suasana yang demikian sangat payah untuk dicapai dan dicari.
Tidak hairanlah kalau Allah telah menyediakan bagi mereka yang ikhlas fillah darjat yang tinggi sesuai dengan ketinggian mereka di dunia dalam mengatasi segala kesibukan dunia yang serba mewah dan penuh dengan perhiasan ini.

Dari situlah cinta dihidupkan..
Pandang segalanya kerana Allah.. Maka tidak wujudlah 'Cinta Itu Buta' lagi..
=)

Popular Posts