Selesai membayar hidangan sup ekor yang telah habis diratah, aku berjalan keluar dari kedai. Dua orang hosmet aku sudah jauh berjalan ke depan menuju ke kereta. Jadi aku berjalan seorang sambil memikirkan harga semangkuk sup ekor tadi. Agak mahal tapi berbaloi dengan rasanya yang sedap.

Tiba-tiba aku berselisih dengan seorang brader yang agak gempal. Macam kenal. Rasanya budak sekolah kat kampung aku dulu. Aku senyum, dia pun balas senyuman. Dengan pantas aku hulurkan tangan untuk bersalam.

“Mu wat mende sini?” – aku memulakakan perbualan.
(kau buat apa kat sini?)

“Aku keje sini la. Kat Gebeng. Mu?”
(Aku kerja kat sini. Kat Gebeng. Kau?)

“Ouh. Aku keje kat Gebeng gok. Kat Polyplastic..”
(Aku kerja dekat Gebeng jugak. Dekat Polyplastic)


“Laa. Aku keje kat situ gok dulu. Lama jugok la. Mu duduk kat depakmeng mende?”
(Laa, aku kerja kat situ jugak dulu. Agak lama jugak kerja kat situ. Kau kerja dekat department mana?)

“Aku duk kat bahagian proses. Bahagian monomer..”

“Aku kat Utility dulu. Aku memang kenal blake sek-sek Utilty ni..”
(aku kerja kat bahagian Utility dulu. Jadi aku memang kenal semua budak-budak Utility ni)

“Doh leni mu keje mane?”
(Jadi kau kerja kat mana sekarang?)

“Aku keje kat Kaneka leni. Okey, bereh boh. Nok gi lepak dengan member jap. Kekgi keje mu sebut ar nama aku. Semua orang kenal..”
(Aku kerja dekat Kaneka. Okey bro, aku nak lepak dengan kawan jap. Nanti kat tempat kerja, kau sebut je nama aku. Mesti ramai yang kenal)

“Haha okeh. Bereh..”

***** 

Macam mana aku nak sebut. Nama dia pun aku tak tahu. Kahkahkah

Notakaki: tulisan dalam kurungan adalah translation yang mengikut piawaian kamus dewan bagi memudahkan pemahaman pembaca.