Jerebu Ikan Singgang


Dunia siang di Tronoh semakin kelabu. Jerebu yang melanda pantai barat semakin menunjukkan belangnya. Tengok makwe UTP dari jauh pun susah nak cam. Benda-benda macam ni la yang aku lemah. Aku anti dengan asap. Juga anti dengan habuk. Sama seperti aku anti dengan asap rokok  yang dihembus busuk oleh sang perokok. Jerebu yang melanda ini membuatkan tekak aku perit dan dahaga. Batuk. Mata aku cepat letih. Mengantuk dan layu. Hidung aku tersumbat, seakan-akan ada habuk melekat di sekitar dinding lubang hidung. Bila keadaan jadi macam ni, aku rasa nak pulang ke kampung. Di Terengganu. Menghirup udara segar yang tidak pernah jerebu. Angin pantai yang selalu bertiup. Dan menikmati makan malam berlaukkan singgang ikan ayer bercampur durian. Sedap! Try lah.

Comments

farhana roslee said…
igtkan ape la kaitan jerebu ngn ikan singgang.
Wadi AR said…
dulu masa dok hostel aku pgl masakan ni ikan eksiden
-aja- said…
oiiii~please laa jange duk upload gak gmbr2 gini~terliur ak!!!~~nk balk mesiaaa!!! TT_______TT dop igt nk bowok asam keping, dopleyh nk wak ikey singgey~ =)
Hazwan said…
@farhana roslee ~

perkaitannya adalah homesick ;)


@Wadi ~

kat hostel dulu aku takleh jamah lauk ni..hanyirrrr


@aja ~

kat egypt xdok jual ke? haha
Raz said…
bile jerebu ni duduk umah je la kejenye. hoho
Hazwan said…
takleh jugak.tak produktif name nye

Popular Posts