Pagi itu cuaca sangat tenang. Angin bertiup sepoi-sepoi bahasa diiringi bunyi burung-burung yang terbang berkicauan di sekitar kampung. Aku pula berada di belakang rumah, sedang mengerah kudrat empat kerat menebas pepohon kayu yang semakin hari semakin membesar sehingga menghalang pandangan aku untuk melihat manusia-manusia yang lalu-lalang di situ.

Ketika aku sedang menumpukan sepenuh tenaga menghayun dan melibas parang panjang milik ayah aku, tiba-tiba aku terdengar bunyi kereta berhenti tak jauh dari tempat aku berada. Aku memusingkan badan. Tak jauh dari situ terdapat sebuah kereta hitam jenis Honda tersadai di pinggir jalan. Aku mengecilkan mata untuk melihat apakah makhluk yang berada dalam kereta namun gagal. Cerminnya terlalu gelap. Aku yakin, kalau JPJ nampak mesti kena saman.
Tiba-tiba pintu kereta terbuka. Dua orang lelaki yang tidak aku kenali keluar dari kereta itu. Gayanya agak pelik, kedua-duanya memakai Tuxedo dan berkaca mata hitam. Aku mengangkat tangan kearah lelaki itu bersama-sama parang yang masih aku pegang. Tapi malangnya tiada respon. Aku menggaru kepala yang tidak gatal.
Tiba-tiba lelaki itu mengeluarkan pistol dan mengacukan kearah aku. Aku terkejut tapi terus bertindak. Aku terus melompat kearah lelaki-lelaki tersebut dan melibas kedua-dua pistol dengan parang sebelum menghayunkan kedua-dua belah kaki kearah lelaki aneh tadi. Kedua-duanya tersungkur diatas jalan. Dah putus nyawa agaknya.
Aku pulak sudah putus angin untuk menebas pokok. Aku mengambil langkah lalu terus pulang kerumah. Aku masuk ke bilik air untuk mencuci tangan dan kaki sebelum ke dapur untuk menikmati cucur udang yang masih hangat di atas meja. Sedap jugak eh!

Hanya khayalan~