Semalam, tekak terasa nak makan nasi goreng kambing. Mungkin sebab rindu dengan nasi goreng kambing Farouq & Sithick zaman belajar kat UTP. Entah masih wujud ke tidak kedai tu sekarang ni.

Dalam pukul 5:40 petang, aku gerak ke kedai Afiz Corner dengan menaiki LC135 kesayangan yang semakin lanjut dimamah usia. Sebelum tu sempat singgah sekejap dekat kedai ayam pusing dekat simpang De Rhu Balok. Mahal betul ayam pusing sekarang, ayam sebelah dah RM13. Tiba-tiba rindu zaman atok. Kah!

Selesai beli ayam, aku gerak ke kedai Afiz Corner. Afiz Corner ni sebenarnya kedai mamak. Tapi nama dia agak hispter jika dibandingkan dengan kedai-kedai mamak yang lain. Agak kemelayuan bunyinya. Kata orang, pemilik dia pernah jadi supervisor dekat kedai mamak lain dekat kawasan Balok.

Lepas parking motor kat depan aku pun masuk kedai, ada sorang brader mamak kat depan. Aku tanya,

"Bos, masakan panas ada tak?"

"Masakan panas tak ada. Pukul 630 petang baru ada. Kalau nak makan ambil nasi beriani laa," - balas mamak tadi dengan kepada bergeleng sambil menunjuk ke arah nasi beriani yang terletak diatas meja depan kedai. Nampak macam tak menarik.

Aku tengok jam kat tangan, baru pukul 5:50 petang. Takkan nak tunggu 40 minit semata-mata nak makan nasi goreng kambing. Lepas ber-hmmmm beberapa lama dalam hati, aku dapat idea.

"Bos, hari tu cakap pukul pukul 6 dah boleh order masakan panas. Kenapa hari ni pukul 6:30 pulak?" - aku tanya balik, kali ni dengan nada tegas. Wajah je tenang sebab kena pakai mask. Muka mamak tu dah mula confuse.

"Bila" - dia tanya balik.

"Minggu lepas la. Minggu lepas cakap pukul 6 dah boleh order.."

"Hmm, nak berapa?" - dia tanya balik dengan muka kurang redha.

"Satu je. Buat pedas sikit.."

"Okay.."

Tak sampai 10 minit, nasi goreng kambing siap.

Kurus pahala puasa aku hari ni. Haha!