Petang ini cuaca agak aneh. Angin bertiup agak kencang dan cuaca semakin gelap. Namun Abang Yu masih leka di luar pagar sambil mengelap-ngelap Myvi hitamnya. Abah pulak masih sibuk menguruskan anak-anak ayam yang baru menetas. Adik-adik sedang bermain di halaman rumah. Mak kalau waktu ni memang confirm sedang berada di dapur untuk menyediakan makan malam sambil bergosip bersama Kak Nini. Syifa pulak aku tak pasti ada di mana. Tidur agaknya.
Dan aku hanya melihat mereka melakukan kerja masing-masing tanpa melakukan apa-apa. Memang tak produktif langsung. Aku duduk sambil menikmati cuaca redup petang tu. Tiba-tiba aku ternampak sesuatu yang sangat mengejutkan di belakang rumah Makcik Zan.
Eh, ada puting beliung……!’ aku bermonolog seorang diri.
Puting beliung itu nampak ganas. Aku panik. Dengan pantas aku menyuruh yang lain untuk masuk ke dalam rumah. Tiba-tiba teringat tentang aplikasi Prinsip Bernouli dimana kita perlu membuka tingkap ketika ribut untuk mengelakkan bumbung rumah tercabut. Tapi masa terlalu singkat. Aku segera masuk dan bersembunyi kedalam stor rumah lalu mengeluarkan handfon dari dalam poket.
Rumah aku diserang puting beliung..’ aku menaip mesej lalu meng-update facebook. Tiba-tiba..
TAPP!!
Mata aku terbuka. Ceh, mimpi je rupanya. Fuh, lega jap. Tapi dalam mimpi pun sempat jugak aku meng-update status kat Facebook kah3