Salam
 "Wahai orang-orang yang beriman diwajibkan atas kamu sekalian puasa, sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu sekalian bertaqwa "( QS Al-Baqarah :183 ).


Siang tadi aku melihat satu perbuatan yang tidak malu dan biadap yang dilakukan seorang lelaki Islam. Kisahnya bermula selepas selesai saja aku dan seorang lagi rakan melakukan solat Dhuha di surau lebih kurang pukul 10 pagi.(lokasi surau dirahsiakan)


Sebaik saja aku keluar, aku dan rakan aku terpandang seorang lelaki baru saja membeli air tin dari sebuah mesin tin minuman berhampiran surau tadi. Aku sedikit terkejut dengan perbuatan lelaki tersebut. Dah la kawan-kawan dia ramai kat situ, dengan selamber je dia bukak sambil diiringi gelak-ketawa kawan-kawannya. bengong!!


Tak faham betul aku dengan orang zaman sekarang. Dah la tak puasa, boleh pulak dia beli depan air tin depan aku. Sama jugak semasa dalam perjalanan ke tempat kerja. Aku sempat mengintai-intai ke arah ke kedai mamak yang masih bukak. Memang jelas seorang manusia yang berwajah Melayu, yang aku yakin adalah Islam sedang membeli Nasi Kandar yang dibungkus lalu diletakkan di dalam raga motorsikal.


Tu apa yang aku nampak. Tak kira lagi kat tempat yang lain. Haih,ape nak jadi dengan orang zaman sekarang. Raya nak, puasa malas. Macam budak-budak