Video di atas antara video bola yang aku suka. Kepantasan Hasan Sani “lipas kudung” sungguh mengagumkan dengan menggelecek 2 pemain Korea dan menghantar kepada King James yang dengan tenang menjaringkan gol. Gol yang membawa Malaysia layak ke Sukan Olimpik. Momen itu sungguh indah dan masih diingati oleh peminat bola dalam generasi itu.

Tapi tu cerita lama, mungkin boleh dianggap sebagai cerita lagenda pada masa akan datang. Lihatlah bola sepak Malaysia sekarang, totally hampeh. Malu rasanya jika hendak membandingkan Malaysia kini dengan Korea Selatan yang telah jauh ke depan. Korea telah pun layak ke Piala Dunia sebanyak 7 kali berturut-turut tapi kita masih di takuk lama, tak ada perubahan.

Awal pagi semalam, secara rasminya Jepun berjaya layak ke pusingan kedua Piala Dunia FIFA di Afrika Selatan untuk mengiringi satu lagi wakil Asia, Korea Selatan. Sungguh bangga bila melihat kemampuan pasukan Asia menewaskan pasukan Eropah dan Afrika di Piala Dunia tapi kadang-kadang sedih bila memikirkan pasukan itu dulunya setaraf dengan pasukan Malaysia.

Entah dimana silapnya, kita hanya dapat berbangga dengan Pingat Emas Sukan Sea. Itu je yang kita mampu, tak lebih daripada itu. Mungkin rakyat Malaysia akan datang hanya akan dapat berbangga dengan sejarah yang lapuk. Itu saja..

p/s:sekadar luahan hati pencinta tegar bola sepak Malaysia