Bukan Sekadar Cakar Ayam
Hanya ingin meneruskan kehidupan yang kuchalana....

Kiasan Abah

Posted In: . By Hazwan Arif


Abah cakap, manusia kat dunia ni umpama buah kelapa yang melekat di pokok kelapa. Ada yang gugur masa muda, ada yang gugur bila dah tua, dan ada jugak yang dah tua tapi masih tak gugur-gugur.

Sama jugak macam manusia. Kita tak tahu apa yang akan berlaku lepas ni. Mungkin kita akan gugur awal seperti kelapa muda yang gugur selepas ditebuk tupai. Atau mungkin kita akan gugur lambat. Sebab itu hidup kita ni perlu merancang. Mungkin sebelum kita tua, pelbagai dugaan yang akan menimpa, sama seperti kelapa muda yang diserang tupai.

Oleh itu, sebelum kelapa dah nak busuk, tangkai dah hampir putus, sentiasalah merancang untuk masa depan. Jangan boros suka enjoy sana-sini. Belajar untuk berjimat dan jangan membazir. Kerana masa depan tidak pernah menjanjikan apa-apa.


Sambung Bacaan


Aku mula-mula tahu pasal Rojak Ayam Pak Lah ni kira-kira tahun lepas. Waktu tu aku ada terbaca satu blog, dia siap letak gambar. Tu yang buat aku terliur sesangat tu. Kemudian aku terlupa pasal rojak ni hinggalah aku sembang dengan Chief Nami pasal rojak ayam ni.

 Berdasarkan hasil google–lan aku di internet, Rojak Ayam Pak Lah merupakan salah satu tempat makan yang wajib dikunjungi kalau berada di Kuantan. Kedai rojak ni terletak di Taman Gelora, berhampiran pantai dimana airnya langsung tidak menunjukkan tanda-tanda gelora. Mitos agaknya.

Jadi dua minggu lepas, aku dan hosmet berkunjung ke sana untuk menikmati rojak ayam yang dikatakan sangat sedap tu. Di sana, ada banyak pilihan campuran rojak dan anda boleh memilih sendiri. Selain ayam, ada juga perut lembu, lempung, sotong dan juga udang. Dan tentunya harganya berlainan.

Namun sedikit kecewa kerana perut lembu dan paru sudah habis. Betul lah kata Chief Nami, kalau nak datang sini, kena pergi awal-awal. Kalau datang petang, tinggal sikit-sikit je.

Tapi dapat merasa Mee Rojak Ayam pun dah sedap bagi aku. Kuahnya memang terbaik. Tak macam kat kedai mamak luar UTP, kuah nya rasa sirap.

Tapi, aku masih tak puas hati tak dapat merasa Mee Rojak Ayam campur perut dan lempung lembu. Jadi sempena cuti Deepavali, hari ni aku sekali lagi pergi ke Taman Gelora bersama Zaza dan Wafiy.

Sambung Bacaan

Dah Ada Anak?

Posted In: . By Hazwan Arif



Tap! Tap! Tap!

Aku menimbang bola takraw seorang diri di luar rumah. Dah lama rasanya aku tak bermain bola takraw ni. Seingat aku, sebelum aku pergi praktikal dulu. Kira-kira dua tahun yang lepas.

Tap! Tap! Tap!

Susah betul nak menimbang bola takraw sekarang. Kalau dapat timbang tiga kali tu dah kira bernasib baik. Lagi pun kaki aku masih belum sembuh sepenuhnya selepas kecederaan dulu. Tak macam zaman first year dulu. Hari-hari aku main takraw. Setakat nak servis bola menjunam laju-laju, aku mampu buat. Kot. Tapi sakit pinggang sikit la. Kalo timbang bola takraw, kacang je bagi aku. Tapi takde la sampai seratus hihi

Tap! Tap! Tap!

Sambil main, aku usha kawasan sekeliling. Kalau ada jiran lalu, boleh jugak bertegur sapa. Dah sebulan lebih aku kat Bandar Damansara ni. Sorang jiran pun aku tak kenal haha. Tiba-tiba ada sorang brader lalu sambil menolak anak beliau yang diletakkan dalam kereta baby. Aku cuba-cuba buat mesra. Aku senyum dulu baru menegur.

Sambung Bacaan

Ayam Masak Merah Perisa Asam Jawa

Posted In: , . By Hazwan Arif



“Assalamualaikum. Mok, nok tahu gane ayang ni masok ke dok lagi?”

“Waalaikummussalam. Masok ayang ni dok lame pong. Die skejak-skejak je pahtu masok la..”

“Ooo, masok doh kot. Kuoh pon nok kering doh ni..”

“Masok doh la tu. Akak ar cepat..”

“Tapi rase masang sket. Terlebih air asang jawe kot..”

“Tamboh la gule sket. Mu letok banyok mane asang jawe?”

“Se sudu besor..”

“Astaghfirullah…”

“Hihihii...”



Sambung Bacaan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...