Bukan Sekadar Cakar Ayam
Hanya ingin meneruskan kehidupan yang kuchalana....

Malu Dengan Manusia

Posted In: . By Hazwan Arif


Pagi tadi aku bangun subuh agak lambat. Tapi aku tak pasti kalau pukul 6.40 tu dikira lambat atau tidak bagi anda. Keluar dari bilik, aku menuju ke bilik air. Di tengah-tengahnya ada dapur. Bila lalu je aku perasan, ada ramai brader berkopiah tengah berkumpul. Tapi aku tak cam muka sebab tak pakai spek, ditambah lagi dengan kepala masih mamai.

Aku terdengar ada orang baca quran. Aku syak, diorang sedah berusrah. Tiba-tiba aku rasa malu. Yela, ketika orang lain dah setel solat subuh, siap berusrah lagi, aku masih terkedek-kedek nak nak pergi ambil air sembahyang.

Habis solat, aku cuba muhasabah diri sorang-sorang; satu perkara yang jarang aku buat sebenarnya. Tiba-tiba aku terfikirkan sesuatu, kenapa kita cepat malu dengan manusia bila melakukan sesuatu kesalahan, tapi tak pernah malu dengan Allah bila melakukan dosa? Kenapa?

Kenapa orang tidak berasa malu bila beromen dalam semak beralaskan suratkhabar? Tapi bila kena tangkap tutup muka guna suratkhabar kerana malu? Kenapa?

Aku tinggalkan anda semua dengan persoalan itu. Pandai-pandai lah fikir sendiri. Nak huraikan panjang-panjang bukan orang nak baca pon. Ok, babai.



Sambung Bacaan

Ramadhan Datang lagi

Posted In: . By Hazwan Arif


Selamat menyambut bulan Ramadhan al-Mubarak aku ucapkan kepada anda semua yang sentiasa rajin menjenguk muka ke dalam blog ini. Semoga Ramadhan kali ini adalah yang terbaik untuk kita semua, walaupun aku tahu ramai yang semangat waktu awal puasa je. Bila dah nak raya, masing-masing sibuk nak masak biskut raya, beli baju raya, kemas rumah dan segala aktiviti berkaitan raya. Ye dok?

Harapan aku, semoga Ramadhan kali ini akan dapat dilalui dengan sempurna, tidak seperti tahun lepas dimana aku lebih banyak terperuk dalam bilik. Ok, sila layan video yang aku rakam kan pada tahun 2007 yang lalu. Sila tengok bawah. Ok, bye.

Sambung Bacaan

Minggu Kerjaya

Posted In: , . By Hazwan Arif



  • Sebenarnya aku nak letak tajuk TEC 2012 kat atas tu. Tapi kesian pulak bila orang yang masuk blog aku sebab nak tau pasal TEC, tapi akhirnya terbaca cerita yang mengarut dari aku. Nasib baik aku bukan giler trafik blog. 
  • TEC tahun ni tak macam dulu-dulu. Kalau dulu, bila ada TEC je aku akan melilau ke semua booth. Bukan nak tanya pasal kerja atau tambah ilmu, tapi mengutip souvenier yang diberikan seperti pen, beg kecik, keychain, lanyard dan macam-macam lagi. Tapi sekarang, dah matang sikit. Dah mula rajin isi borang nak mintak kerja, dah mula try walk-in interview. Tak dapat pun takpe, asalkan dapat pengalaman. Walaupun begitu, ada dua orang kawan aku, datang ke booth semata-mata nak makan kek hak3 
  • Hari pertama TEC, aku try interview kat sebuah company. Aku tak tahu tu company kecik atau besar. Namanya terpaksa aku rahsiakan. Aku di interview dalam bilik kecik dengan seorang perkerjanya, Mungkin bahagian Human Resource. Antara kami ada sebijik meja kecil dan atas meja sebelah kanan aku ada timbunan kertas, mungkin resume orang lain yang telah dihantar. Ketika aku sedang menjawab soalan yang ditanya, tiba-tiba datang seorang perempuan; putih, gebu, freehair; mengambil kertas di atas meja sambil mendada. Mungkin kerana kemeja yang agak ketat, ruang antara baju terbukak dan aku ternampak perkara yang tak sepatutnya. Tiba-tiba aku gagap. Aku lost. Bra corak harimau bintang tu benar-benar buat aku bingung. Dem!! 

Sambung Bacaan

Teman Pengganti - Black ft Malique

Posted In: . By Hazwan Arif


Lirik Teman Pengganti - Black ft Malique

Ketawa bersama
Menangis bersama
Ku bersumpah harap kita
Mati pun bersama

Sejak dua menjak ini
Makin kerap ku diganggu visi
Bila celik, juga bila mimpi
Aku nampak kau, tapi bukan aku yang di sisi
Dia membelaimu dengan izin dan permisi
Sentuhan katanya semuanya kau iakan
Sentuhan jari kau diamkan dan biarkan
Aku redha walau tidak ku damba
Walau hampa semuanya dah dijangka

Sambung Bacaan

Bila Menyukai Perempuan

Posted In: . By Hazwan Arif


Kawan aku, seorang perempuan ada berpesan,

"Kalau suka kat perempuan, bagitahu kat dia awal-awal. Jangan simpan lama-lama. Jangan nak tunggu perempuan bagitahu dulu. Sebab perempuan ni pemalu. Jangan harap lah dia nak bagitahu. Kalau lambat terlepas."

Lebih kurang macam tu pesan dia.

"Ok!"
Sambung Bacaan

Aku Harap Ini Yang Terakhir

Posted In: . By Hazwan Arif


Tangan kiri aku guna menongkat dagu. Tangan kanan cekap bermain-main dengan mouse sambil mata tertancap kaku pada skrin laptop. Ini lah rutin harian aku dalam cuti midsem yang bermula hari ini. Kalau tak cuti midsem pun aku macam ni jugak. Leka dengan dunia maya. Kadang-kadang main facebook. Kadang-kadang main twitter. Sesekali bukak series, tak sampai separuh cerita aku pause cerita dan mengulang step bermain twitter dari awal.

Ada dua sebab kenapa aku tak balik cuti midsem kali ini. Sebab pertama, aku dah balik rumah minggu lepas. Sebab kedua, aku mungkin akan balik rumah lagi minggu depan. Aku cakap, mungkin. Tak pasti lagi. Tapi aku rasa aku perlu balik. Perlu menyetelkan beberapa dokumen penting untuk bergelar orang kaya sementara, dan juga untuk menghadiri majlis perkahwinan Masitah, kawan sekolah rendah. Comel lotte leni hihi.

Aku harap, ni adalah cuti mid-sem terakhir aku di UTP. Aku taknak cuti-midsem yang lain dah. Serius, aku dah penat. Lagi penat bila tengok kawan-kawan yang dah bekerja tapi aku masih terperuk di sini.
Sambung Bacaan

Cerita Final EURO 2012

Posted In: , . By Hazwan Arif


Kira-kira 6 jam sebelum sepak mula, aku mengajak Ayim untuk menonton perlawanan akhir EURO 2012. Pada mulanya dia menolak, ada lab katanya. Namun dia termakan jugak dengan pujuk rayu aku. Lagi pun, EURO ni 4 tahun sekali je kan. Hari tu, dia jugak yang beria-ria nak ajak aku tengok EURO sama-sama.

Plan aku, nak bertolak ke kedai mamak sejam lebih awal. Sebab biasanya kalau lambat sikit kedai mamak akan penuh. Dia tak macam solat Jumaat, imam dah nak angkat takbir pun masih ramai yang terkedek-kedek berjalan dari kereta dan motor. Memang tak reti nak datang awal agaknya.

Kemudian, aku lompat atas katil dan kunci jam kat henfon. Aku set alarm berbunyi tepat-tepat pukul satu. Malam tu aku nekad nak menyokong Itali kerana aku terlalu anti dengan Sepanyol yang mempunyai ramai peminat dan juga ramai pemain Barcelona. Bagi aku pasukan Itali adalah penyelamat, sama seperti final World Cup 2006 dimana mereka menumbangkan Perancis yang juga pasukan yang aku benci dari kecik. Kenapa? Cuba baca balik sejarah World Cup 1998.

Dan aku terlelap.

Sambung Bacaan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...