2nd year agaknya. Pergi IRC tak payah pakai kad matrik pun haha.

Balik dari presentation tadi, aku sempat berbual dengan Hamzah. Hamzah satu group dengan aku untuk projek OM. Bila tengok dia berjalan dengan memakai satu tongkat, rasa kesian plak bila aku tengok. Mungkin tu perasaan kawan-kawan aku dan orang asing apabila melihat kehidupan aku dulu yang dibantu dua tongkat.

Aku tanya Hamzah, apa perasaan dia sekarang. Dan jawapan dia, sama macam apa yang aku rasa dulu. Dulu aku sangat beci bila orang memandang aku dengan perasaan kesian. Aku benci melihat mata-mata manusia yang memandang dengan riak muka penuh simpati. Dan Hamzah juga macam aku, agak malu untuk muncul dikhalayak ramai. Kerana tak suka dengan tumpuan yang diberikan oleh orang lain.

Yang aku dapat cakap, kadang-kadang manusia sakit ni sukar menerima kenyataan yang keadaan mereka akan mengundang simpati orang lain. Dan juga kadang-kadang sensitif dengan kata-kata gurauan orang yang lebih normal. Orang yang pernah merasa mungkin faham.

Aku dulu bernasib baik, kerana mempunyai ramai kawan yang suka membantu. Daripada untuk pergi ke kelas sehinggalah untuk membeli makanan. Dan juga tengok bola kat kedai mamak. Ada juga yang sanggup membawa aku untuk keluar dari UTP dan pergi jalan-jalan. Ini sedikit sebanyak dapat membantu aku untuk membentuk kembali keyakinan diri ketika berhadapan dengan orang ramai. Terima kasih sahabat.

Oh ya! Jari kaki Hamzah patah ketika main futsal minggu lepas. Aku kompius gak, dia ni main futsal ke wrestling? Haha. Sekarang dia bergantung kepada tongkat aku pernah guna dulu. Dia pesan, doakan dia semoga doktor dapat memberi kelulusan untuk membuka balutan simen di kaki beliau. Tak gatal sangat kaki, katanya. Hamzah, jangan marah. keh3