Petang itu cuaca tenang-tenang saja. Aku bersama Nuar dan Muzek merempit ke Padang Kota. Dalam kepala aku, terbayang mee sotong yang dikatakan antara hidangan istimewa di Padang Kota. Kadang-kadang bayangan gambar mee yang aku tengok dalam DA Lab menerjah fikiran.
Selepas parking, kami semua menapak ke foodcourt dan memilih satu meja yang kosong. Kalau tak kosong, camna nak duduk kan? Tiba-tiba beberapa pekerja kedai mengerumuni meja kami dan masing-masing menyebut menu yang ada dengan pantas. Tapi iman aku kuat. Aku stick dengan keputusan untuk mengorder mee sotong.
Ada seorang pakcik yang masih stay kat situ. Dia bersungguh-sungguh memujuk aku dan kawan yang lain untuk membeli sotong yang dicampur kangkung dan sos kicap dan kacang. Dia bagi jaminan, kalau tak sedap tak perlu bayar. Aku pun dengan berat hati menerima tawaran tersebut walaupun dompet makin tak tebal.
Selang beberapa waktu, mee aku pun sampai. Apsal tak sama dalam gambar ek? ‘Takpe, asalkan rasa dia sedap,’ getus aku dalam hati. Aku menyuap beberapa kali dalam mulut. ‘Tak sedap langsung. Dah la udang tak fresh,’ aku membebel lagi dalam hati. Tapi rezeki dah ada depan mata, aku pun makan je lah.
Selepas itu, sotong kangkung pun sampai. Nampak menarik.  Aku dan yang lain pun makan bersama-sama. Peh!! Tak sedap pun. Last-last aku jugak yang kena habiskan. Mentang-mentang la store aku ni besar skit dari yang lain.
Di meja sebelah, pakcik tadi sedang melayan pelanggan dengan dengan ramah. Aku memandang dengan muka tenang tapi hati yang agak geram. Tiba-tiba dia berpaling kearah aku dan bertanya, “Ok tak?”.
Tak sedap pun,” jawab aku dengan ringkas dan kejam bersama muka yang girang. Pakcik tadi terus bangun dan bersembunyi dalam kedai. Aku dan yang lain ketawa kecil-kecilan hahaha
Walau pun tak sedap, kami still bayar harga makanan tu ok. Eh, silap! Nuar yang tolong bayar hehehe. Oh, rindunya kat Penang!

p/s: Sebenarnya aku tersilap pergi ke foodcourt Padang Kota baru. Sepatutnya yang lama >____<