Malam itu bulan bersinar terang bersama kerlipan bintang yang berkilauan. Sesekali terdengar bunyi cengkerik jantan yang sedang menggoda cengkerik betina di semak berhampiran. Aku pula sedang berehat di beranda rumah seorang diri sambil memegang kaki yang masih belum sembuh ini.
Tiba-tiba lamunan aku tersentak. Dari jauh aku dapat melihat sesuatu yang ganjil terbang menuju kearah aku. Beberapa saat kemudian seorang lelaki tua berambut dan berjanggut putih serta berkaca mata senget mendarat di depan aku bersama sebuah penyapu terbang.
“Err, Albus Dumbledore?”, aku bertanya dengan suara tersekat-sekat. Lelaki tua itu pun menjawab,”Ya, aku Prof Albus Dumbledore. Apa khabar Hazwan? Bagaimana dengan keadaan kaki kamu sekarang?”.
“Skima giler mat salleh ni cakap dalam bahasa melayu”, aku bermonolog seorang diri. “Erm, ok jer. Dalam masa enam bulan lagi, dah boleh la kot kalau nak berlari”, aku menjawab dengn tenang.
“Kalau aku ingin sihirkan kaki kamu sehingga sembuh. Nak?” Dia bertanya.
“Sihir? Tak nak lah”, aku jawab.
“Kenapa?” dia bertanya lagi.
“Syirik”.
“Ouh, ok”. Dumbledore membalas ringkas sebelum menghilangkan diri dari bumi Terengganu.

Notakaki: Aku hairan kenapa masyarakat Melayu sekarang masih mengamalkan perkara yang syirik dan khurafat dalam hidup. Asal dengki je, terus jumpa bomoh...ish3