Malam ni Kedah lawan Kelantan kat TV1 untuk pusingan separuh akhir Piala Malaysia. Aku sokong Kelantan sebab hari tu Kedah kalahkan Terengganu kat suku akhir hari tu. Lagi pun dua striker kelahiran Terengganu bermain untuk team Kelantan. Tapi bukan itu yang aku nak cerita kali ni.

Bila terfikir tentang bola dan Kelantan, tiba-tiba aku teringat kat satu peristiwa melibatkan seorang kawan UTP yang berasal dari Kelantan dan juga peminat bola. Sebenarnya, antara masalah yang dihadapi oleh orang Terengganu dan Kelantan semasa berada di luar negeri masing-masing adalah sukar untuk bercakap bahasa Melayu yang biasa. Lebih-lebih lagi bagi sesetengah orang yang langsung tak pernah menetap luar daripada negeri masing-masing. Mula la bercakap dengan loghat yang susah difahami orang lain.

~lokasi kejadian~
Aku masih ingat, time tu aku masih dalam zaman foundation. Masih belum kenal kedai makan kat luar UTP. Yang aku kenal pun kedai makan Jarum Emas. Tu pun sudah pupus ditelan zaman. Alkisah pada satu malam, aku dan kawan-kawan dari pantai timur keluar makan di sebuah kedai mamak iaitu Restoran Farouk & Sithick Nasi Kandar. Selepas makanan yang di-order siap, kawan aku ni mula mengintai-intai mencari paip air untuk membasuh tangan. Tiba-tiba dia ternampak satu paip air di tepi longkang. Maka terjadilah satu perbualan pendek yang menarik.

Err, bang”, kawan aku memanggil salah sorang pekerja kedai tu. “ Paip tu jadi tak?”sambung kawan aku lagi. Brader India tu kelihatan pening. Aku pun pening dengan soalan tu. “Bang, paip tu jadi tak?” tanya kawan aku lagi sedikit kuat.  Last-last baru aku faham. “ Bang, paip tu boleh guna ke tak?” aku menyampuk dengan macho. “ Oh, boleh-boleh”, jawab brader lalu blah dari situ.

Bila brader tu blah, aku pun gelak sorang-sorang dengan perlahan sebab nak cover malu member aku ni. Haha.  Sebenarnya, orang Kelantan akan tanya macam ni,”Abe, paip air ni ja’di dop?”. Tapi bila diconvert ke dalam bahasa Melayu standard, memang kelakar hahaha. Kepada sape-sape yang tak faham, padan muke!!