Salam

Hari ni aku pergi ronda-ronda sekitar Bandaraya Georgetown untuk mengambil angin. Selepas hampir seminggu diserang demam, batuk dan selsema, aku keluar bersama-sama Alif dengan menaiki bas Rapid Penang. Perjalanan yang memakan masa satu jam itu sangat mencabar kekuatan kaki yang terpaksa berdiri di dalam bas tu.

Sampai de Jetty Penang, aku dan Alif memulakan perjalanan. Tempat pertama yang kami pergi adalah Little India. Suasana kat sini macam dalam citer Bollywood. Cuma tak ada orang menari tepi jalan je. Selepas itu kami bergerak ke kawasan sekitar Masjid Kapitan Keling untuk melihat apa yang menarik disana.


Banyak la jugak tempat yang kami terokai seperti Lebuh Armanian, Kampung Kolam yang letaknya sebuah temple iaitu Yap Temple dan juga Lebuh Acheh, Lebuh Buckhingam, Lebuh Campbell dan macam-macam lagi.


Lepas tu terserempak jugak dengan satu kawasan lama yang menjual barangan purba atau pun barangan terpakai di sebuah kawasan dekat dengan Lebuh Armanian. Aku berkenan nak beli duit syiling lama kat situ tapi risau plak takut ada penunggu dalam duit tu.hehe



 Lepas penat jalan-jalan, kami singgah makan Nasi Beriyani di Hameediah Restoran. Siyes sedap. Kalau nak makan kat tempat lain, aku suggestkan korang makan kat Nasi Kandar Line Clear atau Restoran Kapitan. Lain-lain tempat aku tak kenal sangat.


Akhir sekali, kami lepak di Fort Cornwallis atau Padang Kota. Tempat ni memang best sebab ada ada satu kota lama beserta beberapa meriam. Nak tahu, tengok sendiri la ek. Then, aku membeli-belah jeruk jap di Jetty sebelum bertolak pulang ke Relau. Penat nak mampus!!!


So, total perbelanjaan:
  • Tambang pergi dan balik RM6
  • Makan RM9
  • Jeruk-jerukan RM25  T_T
Choww