Kehidupan praktikal memang tak seperti  yang kita jangkakan. Kalau dulu, sebelum berpraktikal macam-macam benda yang terlintas di fikiran tapi apa yang berlaku sekarang sangat la berlainan. Ada yang baik dan ada yang tak.
Semalam aku sempat bermesej dengan seorang sahabat yang sedang berpraktikal nun jauh disana (lokasi dirahsiakan).  Menurutnya, dia cemburu melihat kehidupan praktikal kawan-kawan yang lain. Dia juga rindu untuk berjumpa dengan kawan-kawan UTP. Sunyi agaknya hidup keseorangan tanpa kawan karib.
Sama jugak seperti aku. Aku mengaku yang aku cemburu dengan kawan-kawan lain yang sedang berpraktikal di company yang praktikalnya sangat berkaitan dengan apa yang dipelajari di UTP. Bila membaca cerita kat Google Group ChemE, memang terdetik rasa cemburu tu.  Aku juga cemburu dengan kawan-kawan yang dapat pulang ke rumah setiap minggu especially kat Kerteh. Ye, aku cemburu dengan semuanya.

Aku jugak rindu dengan kawan-kawan kat UTP. Keluar malam sama-sama, lepak di Sabilah, bergaduh pasal bola, bermain bola kat padang, main PES sama-sama dan semuanya. Aku juga rindu dengan [AwOk2] yang kini mula hidup berjauhan. Tiada lagi berkumpul bersama-sama sambil mengumpat, bergurau kasar, bercakap sesuka-hati dan macam-macam lagi. Kadang-kadang teringat kat roommate dan housemate yang susah bangun pagi, suka main-main kejar macam budak tadika dan saat makan bersama-sama. Rumah aku sangat happening.
Tapi aku perlu menerima semua yang ada sekarang. Aku mula belajar untuk mengenali perangai housemate aku yang pelik-pelik ni. Ada yang addicted dengan game, fotografi, donlod movie, emo bila bangun tidur, melalak sorang-sorang dan macam-macam la. Bagi aku, setiap orang ada tabiat pelik dan buruk dan aku patut menerima semua tu. Dan orang lain juga perlu menerima segala kekurangan yang aku ada.

My housemate~Din, Alip dan Muzek

Hidup kat tempat praktikal kadang-kadang sangat meletihkan dan memboringkan. Macam aku cakap tadi, aku masih belajar untuk menerima semuanya. Walaupun kurang minat, tapi hidup perlu diteruskan. Aku ingin menghargai apa yang aku sekarang, tak nak lagi dipersiakan. Mungkin ada sesetengah orang sangat tension time praktikal sampai emo nak tukar tempat. Mula la mengutuk SV dan lupakan kawan. Tapi aku harap aku tak macam tu.
Sebenarnya aku nak balik rumah, merindui seisi keluarga yang berada di kampung. Juga sepupu kecilku Wafiy yang masih belum sembuh. Di tambah lagi dengan berita buruk baru-baru ni, membuatkan aku tidak sabar untuk pulang. Aku mahu pulang!
Disini ku berpraktikal