Salam.

Td, selepas mnghantar student2 dr Rumah Anak Yatim Bait al-Amin ke asrama diorang, aku termenung dlm bas. Memerhatikan kenderaan yg bergerak di luar bas serta keadaan sekeliling, aku rasa seperti ada yg tak kena. Selepas berpikir lelama skit, baru aku teringat, esok Malaysia akan menyambut hari kemerdekaan ke 52.

Tp yg hairannya, tiada lgsung kenderaan yg memasang bendera di kenderaan mereka. Kat tepi2 jalan pun tak ada. Terasa hambar sambutan kali ini. Tdk seperti tahun-tahun sbelumnya. Jika dulu, masing2 sibuk mnghias knderaan, pejabat atau rumah dgn bendera kebangsaan. Kanak-kanak pula memasang bendera di basikal smbil mengelilingi kampung. Time tu mmg terasa smbutannya.

Tp tahun ni sangat berbeza. Mngkin masing-masing dh lupa dgn kemerdekaan. Yela, dh 52 tahun kita merdeka. Kebanyakan generasi sekarang adalah generasi pasca merdeka yg tak tau kehidupan nenek moyang mereka sblum merdeka. Masing-masing sibuk bwk hal dirisdiri smpai ada yg lupa dg brapa tahun kita merdeka.

Mungkin jgk sbb rkyat Malaysia smkin sibuk berpolitik. Tahun ni saje, dh bnyak kali diadakan pilihanraya kecil. Smpai pilihanraya hari tu pun aku tak sedar bila diorng buat. Sedar2 je, dh kuar result.huhu. Kalau kita perasan, setiap hari berita yg sama akan kluar dlm paper iaitu pasal politik. Aku pun dh bosan membacanya. Aku ni bknnya anti politik sbnarnya, Tp sekarang semua rkyat kita trlalu sibuk berpolitik hingga mngabaikan apa yg sepatutnya dibuat oleh mereka . Ape ek??

Hmm.. Tak pe lah. Aku mls nk mnulis panjang-pnjang. Sekadar nk meluahkan ape yg trsirat didlm hati. Ape-apa pun

Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan ke 52.

p/s:hati ni sangat pelik...